Utbyggingen av Voldatunnelen nedprioritert i fordel av Strynefjellstunnelen. Det får Dimmen til å reagere.
Under møtet mellom Statens vegvesen og politikere og næringssjefer på Sunnmøre gikk det noen kuler varmt rundt Voldatunnelen.
(VOLDA) Tirsdag formiddag var det duket for storfint besøk på Sparebank 1 Arena, på Volda Campus. Møtet besto av storfint besøk fra både ledelsen i Statens vegvesen, politikere og næringstopper.
Møtet besto av flere ting, fra bærekraftig industri til trafikkbildet i Ørsta. Temaet som fikk mest oppmerksomhet var Voldatunnelen. Ordfører i Volda, Sølvi Dimmen, vil ha svar om det blir noe av tunnelen. Svaret hun fikk, var ikke godt nok, ifølge Dimmen selv.
– Vi kan starte gravinga
Den største debatten under møte baserte seg på brevet Statens vegvesen sendte til Volda kommune fikk tidligere denne uken. I brevet sto det at planleggingen av Voldatunnelen ikke skal fortsette nå. Brevet får ordføreren til å reagere.
– Jeg er litt skuffa, her hadde vi en tunnel som var planlagt til å starte å bygges. Vi trenger bare å ta fram gravemaskinene, så kan vi starte gravinga. her har flere aktører fått øynene retta mot Volda, også er dette svaret vi får. Det er veldig uforståelig, forteller Dimmen.
I Volda planlegges det å bygge nytt hotell og nytt konferansesenter ved siden av Høgskulen. Derfor er det viktig for Volda å få tunnelen sin, for å håndtere utbyggingen.
Dimmen forteller at det er fullt mulig å finansiere tunellen, men at det blir dyrere for hver gang den utsettes. Dimmen forklarer at Volda kan miste plassen sin som regionalt senter om tunnelen utsettes for lenge.
– Skal vi være en viktig plass på kartet, må vi få muligheten til å utvikle oss. Vi har havnet i ei blindsone hvor lokale og nasjonale aktører ønsker å satse, men Statens vegvesen vil ikke. De stopper et viktig prosjekt, selv etter at tunnelen har blitt lovet gjennom NTP, forklarer Dimmen oppgitt.
Rullering i porteføljen
Direktøren for utbygging fra Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, forklarte ovenfor møtet og Dimmen at prioriteringen av Voldatunnelen ikke har blitt mindre aktuell, men at andre prosjekter har betydd mer.
– Strynefjellstunnelen er en prioritering som vil hjelpe til i prosjektet om å skape en fergefri veg mellom Kristiansand til Trondheim. Vegen vil koble sammen 44 prosent av fastlandsproduksjonen i Norge på en og samme veg, forklarer Davik.
Davik forteller også at han forstår frustrasjonen. Likevel understreker han at Statens vegvesen har en legitim grunn til å utsette Voldatunnelsen.
– Voldatunnelen er planlagt, og prosjektet er modent. Det kommer ikke til å bli mindre modent, og det er mulig å prioritere tunnelen høyere i porteføljen i NTP som tas opp til våren. Det gjenstår bare å se, da dette er en politisk avgjørelse og ikke noe Statens vegvesen bestemmer, svarer Davik.
Må komme i gang
Stortingsrepresentanten fra transport og kommunikasjonskomiteen Geir Inge Lien (SP), forklarer at den politiske debatten rundt NTP har tatt en ny vending. Opposisjonen på Stortinget fikk gjennom et forslag der prosjekter for ekstra 50 milliarder også blir med.
– Her handler det å komme i gang, men det har blitt vanskeligere etter at opposisjonen fikk med sitt forslag med i NTP. Voldatunnelen er et stort prosjekt, og skal vi få prioritert den handler det om stor samarbeidsvilje på Stortinget, sier Lien.
Selv om Lien forstår at Volda trenger en tunnel for å kunne utvikle seg, forklarer han at det er et spørsmål om ressurser i Møre og Romsdal.
– Vi har ikke mulighet til å bygge både Strynefjellstunnelen og Voldatunnelen samtidig med den arbeidskraften vi har nå. Her handler det om å prioritere det som er viktigst for regionen generelt, og per dags dato er det en fergefri veg, avslutter Lien.