SISTE INNSPURT: Elevene i 10D øver intenst på dans og sang sin til kveldens store show.

Siste finpuss før kveldens Grand Prix

– Grand Prix styrker miljøet på skolen og gir alle en velfortjent pause fra det vanlige skolelivet, sier tiendeklassing Karen Ervik. 

Publisert Sist oppdatert

VOLDA: Torsdag kveld er det klart for en ny runde av den årlige Grand Prix på Volda Campus Arena. Elevene ved Volda ungdomsskule har jobbet intensivt, og nå skal de endelig vise frem det de har øvd på - foran 2000 mennesker.

Karen Ervik fra 10D gleder seg til å vise frem det de har jobbet for. Det beste med denne uken, mener hun er det sterke samholdet den skaper.

– Grand Prix er en uke der klassene får utfolde kreativiteten sin og lage et eget show hver. Miljøet på skolen blir bedre av dette, sier hun.

BEDRE KLASSEMILJØ: Karen Elvik synes Grand Prix styrker klassemiljøet.

– Har dere forberedt dere lenge?

– Jeg tror det varierer litt mellom klassene og kontaktlærerne. Vi har laget egne sangtekster i god tid før, og uken før Grand Prix begynte vi å jobbe med dansen. Mesteparten skjer likevel under selve Grand Prix-uken, sier hun.

Klassen til Karen har valgt temaet «verdensrommet», og har laget dans og en norsk vri av den originale teksten til «Shut up and dance». Showet inkluderer rekvisitter, kostymer og flere elever som skal synge live.

Ervik håper at alle gir sitt beste, men påpeker også at det er viktig at alle har det gøy og trives, så de kan gjøre noe bra sammen.

Krever engasjerte lærere

Kontaktlærer i 10D, Liv Fredskild, forklarer at Grand Prix er en uke som fokuserer på samhold, musikk, dans, drama og klassemiljø. Hver klasse velger et tema og en sang, og lager sine egne tekster.

POSITIV RESPONS: Liv Fredskild har opplevd god respons av Grand Prix fra elevenes foreldre.

– Det kreves god planlegging og at man starter i god tid, sier Fredskild.

Hun forklarer at selve Grand Prix-uken er hoveddelen av prosjektet, men at det også er mye forberedelse før, blant annet i norskfaget der elevene skriver tekstene, og i kroppsøving der de lager dansene. På den måten er mye av arbeidet allerede klart før uken starter.

Hun påpeker at de må ha engasjerte lærere som virkelig brenner for prosjektet. 

Fredskild mener lærer og MGP-general, Klaus Blø, spiller en avgjørende rolle. Uten hans innsats mener hun at prosjektet ikke hadde vært mulig, da et slikt prosjekt krever mye innsats og dedikasjon.

Styrker miljøet

Karen Ervik synes Grand Prix har en positiv innvirkning på skolemiljøet. Under Grand Prix-uken synes hun det er større rom for å prate med hvem som helst på skolen.

 – Alle kan snakke med alle, og bare ha det gøy, sier Ervik.

Det beste med hele opplevelsen, mener Ervik, er på selve fremføringskvelden, når alle står på scenen og ser hvordan de mestrer alt etter flere uker med forberedelser og intens øving.

VOKALISTER: Noen av elevene i 10D skal synge live under kveldens forestilling.

Viktig å involvere hele skolen

Kontaktlærer Liv Fredskild understreker at det er helt avgjørende å involvere hele skolen i arrangementet.

– Hvis ikke alle hadde vært involvert, hadde det ikke blitt noe arrangement. Alle må bidra for at det skal bli noe, sier hun.

Powered by Labrador CMS