STRAKS SKJER DET: Når Newton-rommet er på plass, kan elever potensielt møte denne roboten.

Newton-rom skal vekke realfagsinteresse i Volda

Eleven slet med skolemotivasjonen, og fikk en ny opplevelse av mestring etter én dag på Newton-rommet. Opplevelsen endret forholdet til realfag - og skolen generelt. Nå får Volda sitt eget Newton-rom. 

Publisert Sist oppdatert
ERFARING: Helgesen har 10 års erfaring som realfagslærer på ungdomstrinnet.

VOLDA: Bjørn Helgesen er administrerende leder i Newton Møre og realfagslærer. Han uttrykker stor begeistring for Newton-rommet i Ålesund hvor han selv har sin arbeidsplass.

– Vi hadde en elev som hadde gruet seg hele sommerferien til skolestart og synes det var ganske tøft. Gjennom èn dag med praktiske oppgaver, og en robotkonkurranse på Newton-rommet, som eleven gikk seirende ut av, fikk eleven mer motivasjon.

I etterkant fikk Helgesen høre fra foreldrene hvor mye denne opplevelsen betydde for eleven.

Helgesen hevder at det er dette som er hensikten med Newton-rommet, å få de gode læringsopplevelsene med naturfag og matematikk.

Ønsker flere realfagselever 

Ifølge Utdanningsnytt (2025) er det kun 34 prosent som velger realfag på videregående. Mange velger i tillegg den enkleste matematikkvarianten, noe som resulterer i færre kvalifiserte søkere til tekniske utdanninger.

Newton-rom

    - Målet er å øke interesse og forståelsen for realfagene ved hjelp av praktiske øvninger i naturfag, matematikk og teknologi.
    - I Newton-rommet får elevene utforske, bruke relevant utstyr, diskutere og samarbeide.
    - Newton Møre er eid og blir drevet av Ålesund kommune, i samarbeid med Møre og Romsdal fylkeskommune og lokalt næringsliv. 
    - Newton er støttet av Utdanningsdirektoratet og konsepteier er stiftelsen FIRST Scandinavia. 

Kilde: Ålesund kommune

ENGASJERT: Erik Vadla viser frem et morsomt eksperiment som han senere skulle vise til elevene.

– Realfagsinteressen er lav nasjonalt, og det ser vi også i Volda. Vi håper at Newton-rommet vil skape mer engasjement rundt fagene, forteller realfagslærer Lars Vadla ved Volda videregående skule.

Helgesen merker en økt interesse i Ålesund, og tror det kan ha samme effekt i Volda.

– Jeg merker helt klart en økende forskjell ved bruk av Newton-rom, legger Helgesen til.

Et annerledes læringsmiljø

Newton-rommet vil tilby en varierende praktisk undervisning for elever på ulike trinn. 

– Skoler kommer hit en dag og får undervisning innen realfag og teknologi. Det vi bemerker oss er hva den ene dagen gjør med interessen for undervisning videre, sier Helgensen.

Han understreker at det ikke handler om å lære bort store mengder teori på en dag, men om å gi elevene en positiv opplevelse av faget. Det er viktig å gi de en god læringsopplevelse og kjenne på at naturfag og matematikk faktisk kan være ganske gøy.

NEWTON-ROM: Slik kan et Newton-rom se ut.

Forventer positive resultater i Volda

Realfagslærer Vadla har troen på at det er positivt for Volda å få et slikt Newton-rom, og ønsker at flere er interessert fra starten av.

– Det vil være en fin plass for elever på alle trinn å få mulighetene til å dra ut til. Det er positivt å få et annet type opplegg, og komme seg ut av det klasserommet man sitter i hver dag.

Han forteller videre at han håper at realfag ikke kun blir presentert som bare «moro», og at de må huske på at det er pugging og lesing i tillegg.

– Noen elever har hoppet av klasser fordi de syns det ble for vanskelig. Et Newton-rom kan være med å bidra til at flere velger realfag her på Volda videregående skule, avslutter Lars Vadla.

Powered by Labrador CMS