Kari Ryslett mener anmodningene til drikkeflasken skaper unødvendig stress.

Motivasjonsflasken får hard kritikk

– Den flasken er ren terror, sier Kari Ryslett om de stadig mer populære drikkeflaskene. Ryslett har master i samfunnsernæring, og engasjerer seg stort for unge folks helse.

Publisert Sist oppdatert

Drikkeflasken finnes overalt. Den selges på sportsbutikker, bensinstasjoner og helsebutikker overalt i landet. Flasken har gått viralt på sosiale plattformer som TikTok og er blitt hyllet av influensere Norge rundt. Den har en tabell på framsiden med oppfordrende ord om å drikke vann på gitte tidspunkter. Den rommer en liter, og anbefales å fylles på to ganger daglig. 

Ryslett jobber som førstelektor på Høgskulen i Volda, og har bred kompetanse i matkultur og helse. Hun beskriver denne flasken som ren terror. Ifølge Ryslett sier kroppen ifra når man er tørst, og det skal man lytte til. Hun mener det skaper unødvendig stress å ha en slik flaske. 

Motivasjonsflaskene står tett i tett på Vita i Ørsta.

– Det er et nytt fenomen at man skal bære med seg drikke overalt og at vi trenger drikke hele tiden. Jeg tror egentlig dette er en trend, og jeg håper den er forbigående. Drikkeflasker produserer mye søppel, men også mange uvaner.

Ryslett mener unge mennesker drikker for mye væske, men presiserer at det selvfølgelig er viktig å drikke nok vann. 

– På undervisningskjøkkenet på Høgskulen har jeg satt opp et forbudsskilt mot mat og drikke nå. Årsaken er at studentene kommer inn med en kald drikke i den ene hånden, og en varm i den andre, og så skal de jobbe praktisk? Nei, sier jeg. Det får stå igjen i skapet.

Medbrakt mat og drikke er forbudt på undervisningskjøkkenet på Høgskulen i Volda.

Rundt på Høgskulen florerer det av motivasjonsflasker. Da Sophie Nesse (23), førsteårselev på lærerstudiet, blir spurt hvor mange i klassen hun tror har flasken, svarer hun at hun regner med at det er over halvparten.

Sophie Nesse og klassekamerat har hver sin motivasjonsflaske.


– Jeg har nok blitt flinkere til å drikke vann etter jeg kjøpte flasken, fordi jeg slipper å fylle på så ofte. Første dagen fulgte jeg også anvisningene på flasken, men så ga jeg opp. Det var stressende å føle at jeg lå bakpå hele tiden.

Ryslett forteller at hun mener flasken kun er et markedsføringstriks, ikke ment for å hjelpe folk å drikke nok vann, men for å selge mer. Hun forklarer at både vann, mat og andre væsker som kaffe og te, er med i totalberegningen av daglig anbefalt væskeinntak. Derfor er det sjeldent man er dehydrert.

– Det er ikke vits å ha en slik flaske. Kroppen gir beskjed når man er tørst, lytt til den! sier Ryslett oppfordrende. 

Ikke like kritisk

Mai-Britt Overå, eier av Sunkost Ørsta, er godt fornøyd med flaskene. I det vi snakker med henne, venter hun på nytt lass av "superflaskene".

Mai-Britt Overå har jobbet på Sunkost i Ørsta i 25 år og har selv kjøpt flere motivasjonsflasker.

– Vi tok dem inn i februar, og etter det har vi bestilt mer og mer av dem. Det er kanskje en liten farsott, av og til er det ting som bare sprer seg. Når noen begynner, kommer andre etter. Jeg opplever også at mange er opptatt av å få i seg nok væske, også er de jo litt kule da, ler hun. 

Hva tenker du om kritikken av flaskene?

– Jeg har sett at det har vært noe i media om dem. At hvis du drikker for mye vann, er det dumt. Men det skal mye til, da skal du styrte to flasker, hvem gjør det liksom? Så jeg tror ikke det er et stort problem. De fleste tar med flaskene til vanlige ting som trening, jobb og skole. 

Powered by Labrador CMS