
Mangler norsk arbeidskraft
Norske hotell skal inn i høysesong, men har ikke nok folk.
REISELIV: På grunn av flere turister på sommeren må hotell på Sunnmøre ha flere på jobb.

Mariann Øye er hotelldirektør ved Hotell Union Øye. Hun forteller at de jobber hardt for å skaffe flere ansatte før høysesongen begynner.
– Vi er et relativt lite hotell i ei lita bygd. Det bor bare femti inbyggere her, og i høysesong trenger vi 80 ansatte.


Fordi det bor så få i bygda er hotellet helt avhengig av mennesker som ønsker å reise dit for å arbeide. Siden januar har de bare fått 10 norske søkere.
– Vi trenger et rikt påfyll med norske arbeidere. Det er et problem i bransjen å skaffe personer, spesielt etter covid. Veldig mange andre hotell er i samme situasjon, legger Øye til.

De har mange internasjonale søkere, men Øye påpeker at det er viktig for dem at flere fra nærområdet søker hos dem.
– Det er veldig viktig for oss med lokal tilknytning. Hotellet er ut utfartssted for aktivitet i området, og vi trenger folk som er interessert i naturen rundt.
Et nasjonalt problem
Henrik Hamborg fra NHO Reiseliv påpeker at over halvparten av medlemmene deres i reiselivsbransjen mangler folk med riktig kompetanse.
– Det er særlig kokker og servitører det er mangel på. Men det er også et stort behov for folk med høyere utdanning i reiseliv. Totalt mangler 57 prosent av medlemmene våre riktig kompetanse.
Videre sier han at situasjonen er bedre etter pandemien. Likevel er det vanskelig å finne folk. Hotell på små steder kan kjenne på dette mer enn andre.
Trenger Rekruttering

Hamborg forklarer at de jobber strategisk og politisk for å øke rekrutteringen i reiselivsbransjen. I fjor var det for første gang en økning i antall søkere nasjonalt.
Han sier også at bedrifter som hjelper til med rekruttering får økte søkertall. De kan for eksempel ta imot flere lærlinger og elever i praksis.
– Det er viktig at også bedriftene engasjerer seg. Der næringslivet gjør nettopp det, opplever man bedre søkertall.
Det er også flere bransjer utenfor reiselivet som sliter med å få inn riktig kompetanse.
– Generelt er det en utfordring å få tak i folk, det gjelder for de fleste næringer. 62 prosent av NHOs medlemsbedrifter trenger mer kompetanse.