
Kommunikasjonssvikt i kommunen: Drosjesjåfør måtte passe eldre kvinne
En brist i kommunikasjonen skulle vise seg å være svært alvorlig for Herøy kommune.
HERØY: Herøy kommune glemte å varsle hjemmetjenesten da en eldre kvinne skulle sendes hjem fra en kommunal institusjon.
I et brev til kommunen klager de pårørende på behandlingen som den eldre kvinnen fikk, og at kommunen forsøker å dekke over hendelsen.
De pårørende skriver også at dette har skjedd med andre brukere i Herøy kommune.
Det var for vel en måned siden familien sendte et klagebrev til Herøy kommune.
Nærnett har ikke kjennskap til avsender av brevet, men kommunen har tatt kontakt med avsenter på Nærnetts vegne. Vedkommende ønsker ikke å uttale seg om saken.
Ingen korrespondanse
Ifølge brevet hadde ikke ledelsen i hjemmetjenesten kjennskap til at pasienten skulle sendes hjem den aktuelle kvelden. De pårørende snakket på telefon med avdelingslederen klokken 15:00 dagen før hjemsendelse.
Seks timer senere snakket de pårørende med moren sin, den omtalte eldre kvinnen, og hun visste ingenting om verken reise eller ankomst. De pårørende prøvde deretter å ringe avdelingslederen på telefon, men fikk bare en melding med et telefonnummer tilbake.
Avdelingslederen bestilte drosje til pasienten 15:30. Da pasient ankom hjemmet, var hjemmetjenesten ikke til stede. Drosjesjåføren kontaktet de pårørende, og ga dem beskjed om at det var ingen tilstede på eiendommen.
Overlatt til drosjesjåføren
I brevet skriver de pårørende videre at sjåføren ikke kunne ikke la pasienten stå alene ute i kulden, og de pårørende ringte deretter både avdelingslederen og selve avdelingen.
Avdelingen sendte av gårde personale som kom til kvinnenes hjem ca. 40 minutter senere.
I dette tidsrommet måtte drosjesjåføren føre tilsyn med kvinna.
De kunne altså ikke la pasienten stå ute i kulden.
Gro-Anette Frøystad Voldsund, kommunalsjef for helse og omsorg i Herøy kommune, svarer til Nærnett på melding:
- Det er selvsagt beklagelig at dette skjer. Vi har utarbeidet nye rutiner etter hendelsen, og vil gå gjennom den med alle ansatte på neste fagdag.