
Nynorsk som identitetsmarkør
Aasentunets 25-årsjubileum kobles godt til en diskusjon om nynorskens plass i næringslivet – over en faglig frokost.
ØRSTA: «Maten er halve føda». Det sa Ivar Aasen. Tirsdag morgen fikk vi på Aasentunet også servert den andre halvdelen i form av faglig påfyll. Der samlet språkinteresserte seg i kafeen til frokost hvor tre forkjempere for nynorsk holdt foredrag om språkbruken i næringslivet.
– Vi vet egentlig altfor lite om språkpraksisen i dag, men næringslivet er en veldig viktig arena hvor det foregår mye språkbruk som er styrende for resten av samfunnet, mener Monika Haanes Waagan.

Waagan har mastergrad i nynorsk skriftkultur og fortalte om sin forskning på nynorsk i næringslivet. Hun har kartlagt språkbruken i 39 bedrifter på Søre Sunnmøre for å undersøke hvor godt nynorsk står i arbeidslivet. Hun skulle gjerne hatt tid til å undersøke et større utvalg.
– Det er ingen som egentlig setter seg ned og kartlegger skikkelig, det er min drøm, forteller hun.
Usikker framtid for nynorsken
Undersøkelsen viser at de bedriftene som hadde nynorsk som hovedmål for ti år siden, fremdeles bruker nynorsk i dag. Likevel dominerer bokmål generelt i næringslivet. Waagan påpeker at dersom et bredere utvalg av bedrifter hadde vært med i undersøkelsen, kunne resultatet sett annerledes ut.
– Næringslivet er et område hvor nynorsk aldri har fått skikkelig fotfeste, legger hun til.
Språk og identitet henger tett sammen, også i arbeidslivet.
– Det er en grunnleggende rett å få bruke det skriftspråket som tilhører oss. Språk er en av de viktigste identitetsmarkørene vi har.
Selv om Waagans undersøkelse ikke viste store endringer i nynorskbruken, understreker hun at fremtiden for nynorsken i næringslivet er uviss.
– Dialekt er akseptert og ønska at en skal holde på, men skriftspråk er ikke like selvsagt og der taper nynorskbrukerne, sier Waagan.
Identitet gjennom språk

Det var godt oppmøte på frokosten, og blant publikum satt blant andre Ingebjørg Røyrhus Øyehaug, leder i Ørsta Mållag og Sunnmøre Mållag. Hun er optimistisk med tanke på nynorskens fremtid i næringslivet.
– Jeg er nynorskaktivist og har veldig tro på at nynorsk blir mer brukt i bedrifter i fremtida, Monika Waagan sitt foredrag underbygger det, sier Øyehaug.
Hun mener det er avgjørende at nynorske bedrifter får bruke sin målform, da språk er en viktig del av identiteten deres.
– Identitet er viktig, og derfor må man få uttrykke seg slik man ønsker. Men jeg tror vi er på vei i riktig retning, avslutter hun.