DRØMMEJOBBEN: Eli Fridtun Vereide (23) stortrives i den ferske lærerjobben. Nå håper hun flere kan endre tankegangen sin om yrket.

Har sikret seg drømmejobben: – Jeg skulle ønske flere forsto det

Eli Fridtun Vereide (23) trosset den negative omtalen av læreryrket og fulgte drømmen. Nå håper hun flere kan få øynene opp for hvor givende jobben er. 

Publisert Sist oppdatert

ØRSTA: – Holdningen jeg har møtt når jeg forteller at jeg skal bli lærer er ofte «Oi, vil du bli det? Er du helt sikker?» Hvis man blir møtt med det som en ung, usikker sjel, da er det stor fare for at man velger det bort.

Det forteller Eli Fridtun Vereide (23) som trosset skepsisen rundt læreryrket. Hun fullførte en master i grunnskolelærerutdanning i vår. Nå jobber hun som lærer på Velle skule i Ørsta. 

Hun skulle ønske flere så de positive sidene ved yrket, istedenfor å trekke frem det mer utfordrende.

– Det er veldig, veldig fint og kjekt å være lærer. Man får møte barn og unge hver dag. Det er generelt utrolig givende. Jeg skulle ønske det var flere som forsto det, forteller den ferske læreren.

Vil gjøre hverdagen bedre

Jenta fra Nordfjordeid begynte på lærerutdanningen ved Høgskulen i Volda rett etter hun var ferdig på videregående. Nå har hun akkurat begynte i sin første lærerjobb på Velle skule.

 Vereide forteller at hun har opplevd hvor givende yrket kan være etter kort tid i klasserommet. Med hjerte for både faget og elevene, har hun allerede klart å etablere nære bånd med sine nye elever.

– De knytter seg veldig fort. Jeg får så mange gode klemmer hver dag. Det er helt nydelig. 

GODE RELASJONER: Vereide forteller at det beste med jobben er kontakten med elevene.

De gode klemmene er blant grunnene til at Vereide bestemte seg for å bli lærer. Hun har nemlig alltid hatt en drøm om å jobbe i skolen.

– Jeg ville bli lærer fordi jeg elsker barn. Som lærer får jeg møte de hver dag, og jeg kan være en del av hverdagen deres. Forhåpentligvis kan jeg være den trygge, gode voksenpersonen som gjør hverdagen litt bedre og enklere. Det er den store drømmen, sier hun med et smil om munnen.

I løpet av utdanningsløpet fant hun ut at det ikke var den eneste grunnen til at hun kjente på et stort ønske om å være en del av skolehverdagen til fremtidige elever.

– Langs med utdanningen har jeg kjent veldig på behovet for å hjelpe de sårbare barna, og de som synes at skolen er vanskelig. Jeg vil gjøre skolehverdagen deres litt bedre. 

Stort ansvar

Som nyansatt lærer stortrives hun i sin nye rolle. Hun beskriver jobben som givende, og at det er de daglige møtene med elevene som gir henne motivasjon til å yte sitt beste.

– I løpet av den korte tiden jeg har vært her, så føler jeg at det aller beste er å kunne få se elevene i øynene hver dag, og vise at jeg ser de og kunne få følge de i en utvikling.

Med en slik jobb kommer også mye ansvar. Hun er klar for å ta fatt på oppgaven

– Det å kjenne på at du står ansvarlig for at en gjeng på 25 elever lærer det de skal, det er jo litt skummelt, men samtidig synes jeg det er spennende, forteller hun.

LÆREVILJE: Vereide synes det er stas å se utviklingen til elevene.

Ikke bare lærer

Selv om hun trives godt med både yrket og elevene, legger hun ikke skjul på at det finnes utfordringer knyttet til tidsbruk og arbeidsmengde. Med så mange oppgaver og roller å fylle, opplever hun ofte at tiden ikke strekker til.

–  Jeg skulle gjerne hatt veldig mange flere timer i døgnet, for å kunne gjøre den jobben som jeg egentlig har lyst til å gjøre. Det er vanskelig å få tiden til å strekke til, innrømmer hun.

Hun peker på at læreryrket innebærer mer enn bare undervisning. Jobben er kompleks, med mange ulike oppgaver som strekker seg langt utover selve klasseromsundervisningen.

–  Jeg føler jeg har på meg veldig mange hatter om dagen. Jeg er jo lærer, men det er også ekstremt mye mer enn det å bare være lærer. Jeg skal jo undervise, men jeg blir også konfliktløser, vaktmester og samtalepartner. 

Samtaler med elevene har blitt en stor del av hverdagen. Hun legger vekt på hvor viktig det er å være en trygg voksenperson som kan støtte elevene både faglig og emosjonelt.

ULIKE OPPGAVER: Å være vakt i friminuttene er en av oppgavene til Vereide.

Dystre tall for lærerutdanningen

Vereide gjennomførte utdanningen sin ved Høgskulen i Volda. Der sliter de med å fylle studieplassene til lærerutdanningen. Utdanningen preges av lave søkertall i hele landet.

Ved Høgskulen i Volda var det kun 33 søkere som hadde Grunnskolelærer 1-7. trinn på førstevalg, hvor det er 40 mulige studieplasser. Utdanningen for Grunnskolelærer 1-5. trinn har enda mer negative tall. Kun 19 søkere hadde det på førstevalg, til tross for 60 mulige plasser. 

VANSKELIG: Odd Helge Mjellem Tonheim synes den negative utviklingen på lærerutdanningen er trist.

Odd Helge Mjellem Tonheim er rektor ved Høgskulen i Volda. Han uttrykker at det er utfordrende å rekruttere lærerstudenter.  

– Det er selvsagt trist at det er såpass lave søkertall på lærerutdanningen her på Høgskulen. Men det gjelder ikke bare her, det er også et nasjonalt problem. Vi må jobbe for å snu dette, forteller han. 

Frykter fremtiden

Den unge læreren er bekymret for den negative utviklingen til læreryrket og mener at en del av årsaken ligger i hvordan det ofte blir fremstilt i media og samfunnet.

– Jeg tror det er mange som kunne blitt en fantastisk lærer, men som velger det bort som følge av all den negative omtalen om yrket.

Et av de største problemene hun ser i skolen i dag, er mangelen på voksne som kan være til stede i hverdagen. Hun tror mye kunne vært løst med bedre bemanning.

– Jeg tror at mye av den problematikken som er i skolen i dag kunne vært løst ved at det er flere voksne i skolen. Alt fra lærere, til assistenter og miljørådgivere, forteller Vereide.

Men det er ikke bare flere ressurser som trengs for å sikre en bedre fremtid for skolen. Hun understreker at samfunnets holdninger til læreryrket også må endres.

– Hvis vi hadde klart å snu litt på den omtalen som yrket har, og at alle tar seg selv litt i nakken for å snakke mer positivt om yrket, tror jeg man hadde klart å rekruttere flere.

Inspirasjon fra egen skolegang

Vereide tror noe av grunnen til hennes glede for yrket er egne opplevelser fra da hun selv var skoleelev. Hun har alltid hatt et nært forhold til skolen og ser på sine egne skoleår som en stor kilde til inspirasjon.

– Jeg elsket skolen. Jeg bare elsket formatet med skole, for det var noe jeg mestret. Jeg har lyst til å gi mine elever den samme opplevelsen, smiler hun.

STORTRIVES: Den nyutdannede læreren finner stor glede i å undervise de nye elevene sine.

Gjennom årene har hun hatt mange gode forbilder som har formet hennes syn på læreryrket og hvordan hun ønsker å være som lærer.  Nå er målet å være den samme typen lærer for sine egne elever – en som ser dem, støtter dem, og gir dem en følelse av mestring.

Hun kommer samtidig med en oppfordring til alle som har en liten drøm om å bli lærer. 

– Hiv deg ut i det. Det kommer til å bli veldig bra. Det er mye man skal sette seg inn i, og det kommer til å være mye prøving og feiling, men det kommer til å være verdt det, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS