Manuelt gir fortsatt mest populært
Det blir mer og mer populært å kjøre opp med automatgir, men på Søre Sunnmøre går utviklingen tregere enn i resten av landet. – Det handler om å ha flere valgmuligheter, sier Jonathan (18).
Jonathan Sætre har kjørt fra skolen i Ulsteinvik sammen med kjørelærer Kjell Erik Rotevatn. Bilen de kjører har manuelt gir. For Sætre gir dette en frihet til å kjøre de bilene han vil senere i livet.
– Jeg liker å kjøre gamle biler, og de har jo ofte manuelt gir. Når man først har kjørt opp med manuelt gir, så kan man kjøre alt, sier Sætre.
Sætre forteller at de fleste han kjenner i hjembygda Gursken kjører opp med manuelt gir.
– Jeg tror nok mange gjerne vil ha elbil, eller bil med automatgir. Men man vil jo gjerne ha muligheten til å kjøre akkurat de bilene man vil. Det handler vel egentlig bare om å ha flere valgmuligheter.
En enklere måte å lære
Aldri før har det vært en større andel elever som kjører opp med automatgir i Norge, ifølge en fersk undersøkelse fra Norges trafikkskoleforbund. På landsbasis velger 40 prosent automatgir.
Kjørelærer Kjell Erik Rotevatn i Rotevatn Trafikkskule er positiv til utviklingen, og sier det er med på å øke sikkerheten i trafikken.
– Det er jo en enklere måte å lære seg å kjøre bil på. Elevene blir flinkere til å kjøre bil av det. De slipper all planleggingen med giring og clutch, og får oversikt over trafikkbildet mye tidligere, sier Rotevatn.
Han har merket at etterspørselen etter automatgirførerkort har økt de siste årene, men sier utviklingen går tregere enn han skulle ønske. På skolen har de åtte biler med manuelt gir, og kun to med automat.
– Jeg tror nok utviklingen når oss på Søre Sunnmøre snart, men ting tar tid. Mange nekter å kvitte seg med de gamle bilene sine, men når de først kjøper seg ny, så er det ofte med automatgir.
Vil endre opplæringen
Siden 2018 har Rotevatn Trafikkskule jobbet med å endre kjøreopplæringa for å legge tilrette for at ungdom kan ta «lappen» med automatgir.
– I utgangspunktet skulle jeg ønske at vi kunne bestemme oss for at at alle skal kjøre opp med automatgir, og så ta et kurs i ettertid hvis de vil kjøre en bil med manuelt gir. Slik har kjøreopplæringa fungert i land som Frankrike og Tyskland i flere år allerede, opplyser Rotevatn.
I 2021 vedtok Stortinget et mål om at alle nye biler skal være elektriske fra 2025. Det er Rotevatn positiv til, og presiserer at han også gjerne vil bidra i klimakampen.
– Ideelt sett skulle vi på skolen kjøpt en haug med elbiler med automatgir, og vært med på det grønne skiftet, men det kan vi ikke gjøre så lenge folk fortsatt vil kjøre opp med manuelt gir, avslutter kjørerlæreren med.