Journaliststudent Eline Østby Stener trodde oppkjøring på landet bare var en stor ulempe, men statistikk viser at det er flere fordeler med å kjøre opp på bygda.

Gjør oppkjøring på landet deg til en god nok sjåfør i byen? 

I Møre og Romsdal har så langt i år 83 prosent bestått oppkjøringen. Det er 17 prosent høyere enn tallene fra Oslo som ligger på 66 prosent. Vil det si at det er vanskeligere å kjøre opp i Oslo enn i Møre og Romsdal?

Publisert

Aksel Johnsen, seniorrådgiver i Statens Vegvesen både bekrefter og avkrefter dette spørsmålet. 

- Alle førerprøvene og sensorene er utdannet sentralt. De jobber ut fra de samme kriteriene for fører-eksamener. 

I følge Johnsen er det like høye krav til en som kjører opp i en travel by som en som kjører opp på bygda. Han bekrefter at det kan oppleves vanskeligere å bestå selve oppkjøringen i en by som Oslo, fordi trafikkbildet er mer krevende der. 

- Kombinasjonen av et mer utfordrende miljø og at de som bor i bynære stør har øvelseskjørt noe mindre gir utfall på beståttprosenten.

Gladnyhet for bygdefolket

Selv om kriteriene skal være de samme over hele landet er Johnsen klar på at det er flere fordeler med å kjøre opp på bygda. En som kjører opp på landet har nemlig trent mer på noen av de tingene som blir testet mest på førerprøver, nemlig landevei og kjøring på høyhastighetsvei. Sjåfører som har øvd mye på et slikt landskap vil dermed være godt utrustet for å bestå selve førerprøven men har også mer erfaring i å kjøre der det er mest risiko. 

- Det er her de fleste ulykkene med nye sjåfører skjer, derfor er det en fordel å være vant til den type miljø fra tidligere, forteller Johnsen. 

Bruk selvinnsikten 

- Har du noen gode tips til sjåfører som har kjørt opp på bygda som synes det er skummelt å kjøre i større byer?

- Førerprøven er et minstekrav for å kjøre i trafikken på egenhånd, så er man avhengig av tilegne seg masse erfaring og kompetanse i ettertid. Ser man at man ikke er en helt komplett sjåfør når man får førerkortet og tar ansvaret for å lære seg nye ting og bruker de erfaringene tror jeg man ligger godt an til å kjøre i bymiljø selv om man har kjørt opp på bygda. 

I følge Johnsen er det viktig å være klar over at man ikke er ferdig utlært etter bestått oppkjøring. Han mener det er viktig å være bevisst på de situasjonene som oppstår og bruke hodet og selvinnsikten for å kunne kjøre videre på en trygg måte. Risikoen blant unge sjåfører går betydelig ned i løpet av de første årene på veien, så å tilegne seg erfaring er viktig for å unngå ulykker. 

Ønsker du å finne ut mer om hvordan det kan føles å være en helt fersk sjåfør som bokstavelig talt står bom fast i bytrafikken?

 Hør historien om denne hendelsen her: 

Powered by Labrador CMS