Ga ut sitt første album, så mistet han farfar
En uke etter han lanserte debutalbumet, er artisten Metteson klar for å stå på Rokken-scene i Volda. Men dette som skal være en av de beste ukene i hans liv, har ikke bare vært fryd. For nylig mistet han en av sine nærmeste.
ULSTEINVIK: Vi møter Sverre «Metteson» Breivik på et hotell i Ulsteinvik. Han kommer iført sort frakk, strikkevest og pensko. For bare noen timer siden var han i begravelse.
– Det er rart å ta farvel med noen, men da er det jo så hyggelig å møte dere, sier han til oss med et lite smil.
Det er farfar Åsmund fra Ulsteinvik som har gått bort. Den gamle mannen forsto ikke alltid sønnesønnens scenekunst. Barnebarnet som lever et liv, litt utenom det vanlige. Som friskt stjernestøv. Farfar skimtet bare Sverre på tv-skjermer og gjennom radioapparater. Det var bare slik Åsmund fikk oppleve Metteson fra gamlehjemmet i Ulsteinvik. Hvertfall før juni i fjor.
På en trone ved ølsalget
Sverre Breivik vokste opp i Moss, på andre siden av landet. Men det er Ulstein Breivik-slekten kommer fra. Det er her han har tilbragt juleferier og somre så lenge han kan huske. Denne plassen betyr mye for den unge kunstneren.
For et halvår siden spilte Metteson på Heimebanefest i Ulsteinvik. I publikum sitter et kjent ansikt. Det er farfar. På scenen bare noen meter bortenfor står det scenevante barnebarnet foran han. Nittiåtte-åringen beskuer det hele med falkeblikk. Han har nemlig fått sin egen trone nede ved ølsalget. Familien har trillet han inn i rullestolen sin. Så nær scenekanten har han aldri vært før nå. Og han ser Metteson. Der oppe på scenen omringet av lyskastere, dans og sylfrekk popmusikk hvor Sverre svinger seg rundt. Der han virkelig hører hjemme.
– Det er et av de fineste minnene jeg har fra farfar. Han ble så gira, det var så stas!
Sverre har hatt noe familie i Volda, og pappa Roar fra Ulsteinvik gikk på lærerhøyskolen i Volda. Men nå står Sverre litt på bar bakke etter farfarens bortgang. For Sverre vekker det dype minner om farfar Åsmund fra Ulsteinvik som nå er borte.
– Den konserten, det øyeblikket, det kommer jeg aldri til å glemme. Jeg tenker på det i dag, spesielt nå som jeg må ta farvel med han, forteller han til Nærnett.
Den som venter på noe godt
Selv om siste avskjed med farfar tynger ham, er Sverre mer optimistisk enn noen gang før. For under de lyse krøllene finnes det en fyr som er klar for å bryte ut i verden. Bedragersyndromet fra karrierestarten er en svunnen fortid. Nå tør han å satse. Og han er ikke lengre redd for hva andre skal tenke. Han trengte bare et dytt i riktig retning.
– Jeg kom med poplåtene mine som jeg hadde brygga på noen år. Og jeg trengte bare noen som kunne si “ja, dette kan du faktisk gjøre”.
Sverre «Metteson» Breivik er en relativt ny artist på det norske musikkmarkedet. Den første singelen slapp han så sent som vinteren 2019. Siden da har han sluppet flere singler. Arbeidet med debutalbumet har tatt nærmere to år. Anmeldere har kalt han treg. Sverre vet at folk har ventet lenge. Veldig lenge. Men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.
For bare én uke siden slapp han sitt første album, Look to a Star. Han innrømmer selv at det har vært skummelt. Overraskende skummelt, faktisk. Men det å lansere sitt første album har vært høyt oppe på bucketlista. Nå er det endelig her. Og det har gitt mersmak. Noe veldig.
– Albumformater gjør jo at man kan bygge broer, bygge dramaturgi, hente opp røde tråder, og legge inn masse godbiter. Det er flere muligheter for å forske i forskjellige uttrykk i et album.
Metteson forteller oss ivrig om de svulstige tekstene, de dansbare rytmene som våkner til liv i hans første album Look to a Star. 13 låter som i kveld skal få skinne på Volda-studentene på studenthuset Rokken. Syv andre poplåter fra tidlig Metteson-era får også raust med musikalsk popglitter.
– Look to a Star er en kul danselåt! Og dykker du litt inn i den er det veldig mange kule lag du kan oppdage, eller bare danse med! Teksten har en dobbelthet i seg, legger han til.
Kreativitetskatalysatoren Metteson
Siden barndommen har 30-åringens liv vært fullt av koreografi, tekster, fantasifulle kostymer og dikt, scenetepper, rytmer og sangstemmer. Før var han skuespiller. Det er det han er utdannet som, men han sluttet for bare to år siden.
Musikkdrømmen lå lenge og dunket i bakgrunnen. Og endelig våger han å reise ut i verden i all sin prakt. Nullstille livet over natten, bare være Metteson. Det å finne fotfestet var et bevisst grep. Han ville finne seg selv, bare som artist. Nå er han på vei oppover på topplistene. Og har aldri sett seg tilbake.
– Jeg kastet rundt på livet og alle ambisjonene om skuespill og endret helt karrierevei. Men jeg har ikke angret et sekund.
Metteson er storslått popmusikk. Sverre kaller det “en slags kulminasjon av alt jeg noensinne har hatt lyst til å holde på med”.
– Det største ønsket mitt er jo at sceneforestillingene skal bli et totalkunstverk. Det er jo drømmen. Metteson er min kreativitetskatalysator.
Metteson er min kreativitetskatalysator.
Sverre "Metteson" Breivik
Han legger ikke skjul på at han ikke sikter etter for konkrete mål. For da er det lett å la skuffelsen ta overhånd.
– Veien og bitet etter skuffelse blir mye større med konkrete mål.
Sammen med dansere, instrumentalister, kostymedesignere og et helt team med andre talenter skal Sverre synge og danse seg rundt på Europas scener. Om to uker reiser han nemlig ut i verden på Europa-turné. Det blir hans aller første. Han tar turen innom flere av kontinentets ledende musikkbyer.
Men før det kommer han til Volda, bare én uke etter han slapp debutalbumet.
– Jeg tar et ordentlig sveip ute i Europa, det følte jeg måtte til da jeg slapp debutalbumet. For jeg må jo lokke fans til liveshow!
Intime konserter med stor musikk
Fredag kveld spiller Metteson på Rokken studenthus i Volda, for aller første gang. Han er klar for å danse natten bort, omgitt av gira studenter. For selv om scenen er liten, så vet han at intime konserter ofte er de beste.
– Det er alltid spennende å spille på litt mindre steder for du aldri vet om det blir de morsomste, de rareste eller de mest what-the-fuck kveldene.
Han vet hvordan han når publikummet. Intime konserter med stor musikk fører deg så tett på. Man kan ikke flykte fra publikum. Det er gøy, synes 30-åringen. Men Metteson reiser ikke alene. For med seg på laget har han dansere, trommis, gitarist og synth.
Blir det plass til alle på scenen da, spør Nærnett, litt på tull. Det er jo ikke så stort på Rokken.
– Er scenen så liten? Nei, nå ble jeg nesten litt nervøs, sier han mens han tar seg til brystet.
Men han sier det med lattermild stemme. Det er tydelig at han gleder seg. Og etter Volda, venter jo verden. Europaturnéen er rett rundt hjørnet. Dette er det Metteson ble skapt for.
– Det er jo litt gøy at Volda har en liten scene, da får jeg komme tett og intimt på med veldig stor musikk.
Se video om hva Metteson sier om å spille på små plasser.
Metteson erobrer de små scenene før han entrer de største. Ambisjonene ligger innebygd dypt i den mørkkledde kroppen. Den unge artisten har virkelig bestemt seg, han vil være Metteson nå og i fremtiden, og han elsker å fylle scenerommene med svulstige tekster.
Enn så lenge er det kun engelske strofer som fyller oss med nyaktuell popmusikk, men Sverre har eksperimentert med norske tekster. Bare ikke nå, for sikkerhets skyld. Han liker å ha døren på gløtt utenfor norske landegrenser. For inspirasjonen er engelsk, det er også sangtekstene.
– Robyn, Celine Dion og Adele synger sangstrofer i hodet mitt og da tenker jeg ofte om dette er en låt jeg har hørt før, da svarer jeg meg selv at “nei, det er ikke en ekte låt, men det kan bli en Metteson-låt”.