ENGASJERT: Karoline og Mille løper til neste post under orientering.

Inne bra, men ute best

– Jeg hadde likt å ha mer uteskole, spesielt når det er fint vær, sier sjetteklassing Karoline Øye Furnes. På Dalane skule har de uteskole en dag i uka.

Publisert Sist oppdatert
DØDBALL: Barna kjapper seg i mål.
LÆRER: Sunniva Øye liker å være i ute med elevene.

ØRSTA: Sjetteklassingene Mille Rebbestad Stenseng og Karoline Øye Furunes er først ut i orienteringsløypa. De løper mot første post når de forteller at de syns uteskole er gøy og lærerikt.

— Vi gjør mye forskjellig. En dag plukket vi masse søppel ved Vatnevatnet, en annen dag hadde vi uteleker. I tillegg har vi laget mat, sier jentene.

I fjor høst tilrettela skolen offisielt for en mer utendørsorientert undervisning.

Praktisk skolehverdag 

Lærerne Åse-Lill Leknes Kvistad og Sunniva Øye er svært positive til initiativet. De forteller at flere av barna lærer bedre og trives med en mer praktisk skolehverdag.

–– Jeg har jo vært med før og etter uteskole, og de faste turdagene i året er mye enklere å gjennomføre fordi elevene er vant med å gå på tur, sier Leknes Kvistad 

Øye tror det er en fordel at de er en mindre skole, og legger til at naturomgivelsene gjør det lett å tilrettelegge undervisningen.

— Vi kan bare gå ut og være på skoleplassen, lage mat på bål, gå tur eller rydde, sier Kvistad. 

MED PÅ LEKEN: Lærer Åse-Lill Leknes Kvistad engasjerer barna under dødball.

Utelek danner vennskap 

Forrige uke var det orientering på timeplanen, ungene ble delt inn i par på to og to. På tid skulle barna finne poster ved hjelp av et kart. Det skapte engasjement og konkurranseinstinkt hos mange. 

Samhold mellom trinnene er et pluss for Mille og Karoline. De har blitt bedre kjent gjennom uteundervisning, og leken har skapt et godt sosialt miljø.

– Det eneste negative med uteskolen er å måtte være ute når det regner mye, sier Karoline. 

LETER: Jentene liker å være i aktivitet og bevege på kroppen.
FØRSTEMANN: Guttene kjapper seg tilbake etter å ha fullført alle postene.
SOSIALT: 5.-7. klasse etter dagens uteaktiviteter.
LØSNINGSORIENTERT: Karoline og Mille samarbeider på postene.
PAUSE: Mellom aktivitetene får elevene mulighet til fri lek ute.
I SLAGET: Barna jublet over dette skuddet.

Lær gjennom lek 

Førsteamanuensis Eli-Karin Sjåstad Åsebø håper flere vil satse på uteaktivitet i skolen.

Eli-Karin Sjåstad Åsebø, førsteamanuensis på idrett og friluftsliv ved Høgskulen i Volda heier på uteskole. Hun synes satsingen på Dalane skule er fantastisk. 

–– De lærer mye gjennom lek, som sosialisering og det å forholde seg til hverandre, forteller hun. 

Når man er ute i skog og mark får man brukt hele kroppen. Det er masse man kan lære, da man kan implementere fag på forskjellige måter i aktiviteten, forklarer Åsebø. 

Hun sier at barns bruk av utemiljøet har minket med årene. Tid med skjerm går på bekostning av tid brukt utendørs.

— Vi vet ikke konsekvensene av dette ennå, men det skremmer meg. 

Tilrettelegging for uteskole kan være utfordrende. Hun mener det krever vilje hos ledelsen og personalet.

–– Jeg tror det handler mye om rammefaktorene. Det krever også en annen type organisering, og de har jo en timeplan og mange fag å forholde seg til. 

Se video under for å høre hva barna tenker om uteskole. 

Powered by Labrador CMS