Hyllene tømmes for disse varene: – Vi vil ikke ha skylden
Flere butikker har slitt med å få levert populære drikkevarer i aluminiumsbokser. Butikksjef i Volda håper problemet snart er løst.
Etter en sommer hvor drikkevarer i aluminiumsbokser har blitt solgt i store mengder og korona-pandemien fremdeles begrenser utelivet har flere dagligvarer slitt med å få inn drikkevarer fra aluminiumsbokser.
– Vi la først merke til problemene i juni/juli, hvor Monster (energidrikk) slet med å få tilsendt varer til oss, forteller butikksjef i Spar Volda, Sigbjørn Sæterås.
Flere har slitt
I en dagligvarebutikk, hvor man er avhengig av å få inn varer fra produsenter, er det en vanskelig situasjon når man ikke får levert varer man gjerne vil ha.
– Det ender jo i salgstap for vår del. Noe som selvfølgelig ikke er bra. Da har vi jobbet med å finne alternativer, sier Sæterås.
Det er nemlig ikke bare Monster som har slitt med å levere varer til butikken den siste tiden.
– Det er flere produsenter som har slitt med å levere til oss grunnet mangelen av aluminium. Til og med Red Bull har hatt problemer med levering, fortsetter butikksjefen.
Satt opp skilt
Da Nærnett besøkte Spar Volda hadde dagligvarebutikken satt opp et skilt hvor mangelen blir presisert. Likevel var det gode nyheter i butikken tirsdag ettermiddag.
– Det ble levert nye produkter i går kveld, som vi holder på å ta inn i butikken nå. Blant annet et brett med Monster, noe som er veldig bra.
– Det er mange kunder som har spurt om situasjonen rundt produktene, men vi vil ikke ta på oss skylden for problemet. Det er først og fremst produsentene som ikke får inn sitt produkt, og da sliter vi automatisk da det blir mangel hos dem, avslutter Sæterås.
Et globalt problem
Nicolay Bruusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes, forteller om en utfordrende sommer for bryggeriselsiapet.
– Den globale etterspørselen har vært så høy at produsentene av boksene har slitt med å levere til markedet, noe som har skapt problemer for hele bransjen, sier Bruusgaard.
– I løpet av korona-pandemien har butikkvarer økt, på bekostning av uteliv. Boksvolumet har blitt betydelig høyere enn tidligere, og det har vært globale problemer med å justere seg etter dette.
Bruusgaard bekrefter at Ringnes har prioritert enkelte varer framfor andre i den problematiske perioden.
– Det har vært produkter som har vært utsolgt, men butikkene var aldri ribbet, sier han.
Lysere tider i møte
Nå ser selskapet lysere på situasjonen.
– Nå går det i riktig retning, sammenlignet for noen uker siden. Sommeren er høysesong for aluminiumsprodukter, og nå er vi på vei ut av den og inn i en periode med lavere etterspørsel.
– Sett i ettertid syns jeg vi har kommet godt ut av det, avslutter Bruusgaard.