BARNEHAGEANSATT: Haral Myren utdanner seg til å bli barnehagelærer. Det er det ikke så mange andre menn som gjør.

Haral fulgte drømmen - ikke strømmen

Bare én av ti barnehageansatte i landet er menn. Nå håper Haral Myren (25) at flere tør å ta det samme valget som han tok.

SANDE: – Helt siden jeg var tenåring har jeg visst at jeg ville jobbe med mennesker.

Haral Myren fra Sævik har tatt et studievalg som bare et fåtall andre menn velger. Han tar en bachelor i barnehagelærer ved Høgskulen i Volda. På siden er han vikar i Gjerdsvika barnehage i Sande kommune.

– Jeg ser på det å jobbe i barnehage som en velsignelse. Det er en utrolig variert jobb, og det trenger jeg, sier Myren.

Ville jobbe med mennesker

Som tenåring innså Haral hva han ville jobbe med som voksen. På ungdomsskolen på Dragsund hadde han en dyktig lærer, som inspirerte unggutten til å følge i hans fotspor.

– Han var helt fantastisk, og fikk meg til å ville bli lærer.

Etter å ha gått på lærerstudiet i to år, sa det plutselig stopp. Haral hadde prøvd seg i en deltidsjobb i barnehagen, noe som ga mersmak.

– Da var jeg 100 prosent sikker på at jeg ville søke meg inn på barnehagestudiet i stedet for.

Fordommer mot yrket

Få menn velger å gå same veien som Haral. Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) er andelen mannlige barnehagelærere på landsbasis én av ti. Det er med andre ord et svært kvinnedominert yrke.

Haral tror at kvinnedominansen er enda tydligere i distriktet. Da han nylig var på et lokalt barnehage-seminar, observerte han at menn var i et klart mindretall.

– Jeg tror vi var rundt fire menn sammen med nærmere 200 damer.

Han tror dette mye skyldes hvordan yrket lenge har blitt oppfattet i samfunnet tidligere.

– Du ser koselige gamle damer som passer på ungene. Det er en stereotypi som jeg synes vi må komme oss vekk i fra, sier Haral og legger til:

– Jeg tror ikke det er så mange menn som ønsker å være den eneste hanen i en hønseflokk.

Få menn i yrket

Ved Høgskulen i Volda, der Haral studerer, er om lag 20 prosent av heltidsstudentene på linjen gutter. Tar en med deltidsstudentene i regnestykket er det totale tallet på 10 prosent.

Studieleder for barnehageutdanningen, Elisabeth Welle, sier skolen gjør det de kan for å holde på de mannlige studentene.

STUDIELEDER: Elisabeth Welle mener det er viktig med kjønnsbalanse i barnehage-yrket.

– Vi prøver å ta vare på de guttene som søker seg inn. Det er kjempeviktig for barna å ha lærere av begge kjønn. De trenger både mannlige og kvinnelige rollemodeller.

Da hun startet i jobben på høgskolen i 2010 hadde de en rekrutteringskampanje for å få flere menn til barnehagestudiene. Selv om den kampanjen ikke ble videreført, blir det fortsatt gjort tiltak for å få guttene til å føle seg tryggere i klassene.

– Vi har læringsgrupper med fem studenter per grupper. Der har vi et mål om at ingen gutter skal være alene. Istedenfor å spre guttene rundt er det viktigere at vi samler guttene slik at de får en trygghet i hverandre.

Guttene skal også få en mannlig praksislærer ved minst èn av de tre praksisene de har.

Angrer ikke

Selv om Haral er en del av et svært kvinnedominert yrke, angrer han ikke et sekund på utdanningsvalget.

Verdien av å kunne følge barna og å være en omsorgsperson for dem når de vokser opp er ubeskrivelig, mener han.

– Det gir en enorm glede å kunne være der når et barn sier sitt første ord eller lærer seg å gå. Jeg synes det er utrolig kjekt, og jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag.

Han kommer samtidig med en oppfordring til menn som vurderer å prøve seg i samme jobben som han.

– Er du usikker, prøv barnehage-yrket! Få den erfaringen. Er det ikke noe for deg, så er det ikke det. Men hvis det er noe for deg, søk det. Det er et fantastisk yrke, og vi trenger virkelig flere menn, slår han fast.

FORNØYD: Haral Myren har lenge visst at han ville jobbe med mennesker. Han stortrives i yrket som barnehageansatt.
Powered by Labrador CMS