Støtten forsvant to uker før avreise til Frankrike
Animasjonsstudentene ved Høgskulen i Volda bruker som regel lunsjpausen til å selge vafler, portretter og kakebokser. De håper å samle nok penger til å fortsatt kunne dra på studieturen til Frankrike, etter å ha mistet reisestøtten to uker før avreise.
OEt ettertraktet animasjonsarrangement, Cartoon Movie, ruller i gang den 8. mars i Bordeaux i Frankrike. Der skal hele industrien møtes for å knytte kontakter, selge inn ideer og planlegge produksjoner.
– Cartoon Movie er Europas viktigste møteplass for produsenter og distributører. Der vil studentene få følge med et av Norges største animasjonsstudioer til å møte Europas største produsenter, forteller Håvard Strand, emneansvarlig ved animasjonsstudiet.
Tidligere i år tok et animasjonsstudio i Oslo, Mikrofilm, kontakt med Høgskulen i Volda. De tilbydde seg å sponse tredjeårsstudentene til arrangementet. Det kunne bli en gyllen mulighet for studentene å bygge nettverket sitt før de er ferdig utdannet.
For en uke siden, oppdaget Høgskulen i Volda en misforståelse i forbindelse med studieturen. Mikrofilm ville kun dekke inngangsbillettene, og ikke utgifter til reise og opphold. Høgskulen i Volda valgte å ikke ta resten av regningen.
– Høgskolens retningslinjer sier at man skal fokusere midlene på utdanningstilbudet her i Volda, og ikke på ting som skjer andre steder, forklarer Strand.
Studentene må derfor betale de resterende utgiftene selv. Det tilsvarer 6000 kroner hver.
– Vi har sendt mange søknader om å få støtte, blant annet til SiVolda, DNB og Vestnorsk Filmsenter, men vi har ikke fått støtte fra noen, forteller Villvin Gulbrandsrød.
Det gjør at Gulbrandsrød har valgt å bruke lunsjpausene sine på å selge vafler. De selger også kakebokser og tegner portretter for å høste inn penger. Forrige uke klarte de å samle inn 2000 kr.
– Vi har forståelse for at misforståelser kan skje, men det er litt surt for oss som har blitt lovet noe og gledet oss, sier hun.
Det er kun en uke til avreise. Gulbrandsrød ser frem til å dra til Bordeaux.
– Vi har lyst til å snakke med folk vi forhåpentligvis kan jobbe med i fremtiden. Det er vår første lille fot inn døren på det internasjonale markedet, forteller Gulbrandsrød