DAGENS MODELL:Dette er bilde av en Adidas Samba-modell i dag.

75 år gamle sko trender: – Vi har vært venner en stund

Du kjenner merket ved de karakteristiske stripene. I år er Adidas 75 år. Hvordan kan det ha seg at et merke fra 50-tallet er på moten i dag?

Publisert Sist oppdatert

SKO: Det hele startet på et vaskerom i Tyskland 1924. To unge brødre registrerer ¨Gebrüder Dasser Schuhfabrik¨ med målet om å tilby idrettsstjerner med det beste utstyret. 

Historien er hentet fra Adidas sine hjemmesider.

I 1949 tar den ene broren, Adi Dassler ett steg videre og grunnlegger selskapet som nå er kjent som Adidas. 

TROFAST: Skoene har fulgt Sigurd Idås gjennom mange stadier av livet.

De første skoene lansert under det nye navnet er modellen Samba.

– Jeg synes de er veldig stilige, og jeg ser mange som bruker de nå, sier  Sigurd Idås som vi møter i gangene på Høgskulen i Volda.

I dag er modellen kjent for noen som en noe upraktisk hverdags-sko.

– Den har en veldig tynn såle, og er veldig smale. Så for meg som har store og brede føtter er det ikke en behagelig sko for min del, sier Idås.

Da den først ble lansert både så den annerledes ut og hadde en helt annen funksjon enn i dag.

Samba var en fotballsko spesielt tilpasset isete og snølagte baner.

Hvordan har et par sko fra 50-tallet spredd seg til så mange føtter?

KUNNSKAPSRIK: Gunn- Helen Øye har blant annet skrevet bøker om alkoholisme.

Forfatter og trend-forsker Gunn-Helen Øye sier trender smitter som virus.

– Det er en som hoster i et klasserom og så smitter man forsiktig de rundt, og så blir alle i klassen forkjølet.

Men trender kan også oppstå ved at mennesker man ser opp til bruker tingene.

– Ofte hvis det er kjendiser som bruker det så kan det gå veldig fort, sier Øye.

– Et eksempel på dette er når en kongelig har brukt en kjole fra Zara så blir jo den i løpet av kort tid utsolgt, legger hun til.

Dette har også Sigurd Idås erfart, men tror også skoene trender fordi de er så allsidige.

– Det er nok fordi store moteikoner bruker dem. I tillegg finnes skoene i mange forskjellige farger så man kan utfolde seg som man vil med dem, sier Idås.

– Du kan bli utstøtt

Det handler om å være en del av gjengen. Det kan føles trygt å være lik de du er rundt, sier Øye.

STOR UTVIKLING: Det kan være vanskelig å forstå at disse startet som fotballsko til isete baner.

– Det er ingen som vil være utenfor, og derfor ser man at mennesker blir veldig like hverandre, sier Øye.

Hun sier at dette er spesielt tydelig hos yngre grupper med mennesker.

– Du ser for eksempel hos unge mennesker at de velger like klær for å holde seg innenfor og ikke komme med klær som er rare. Da kan du som menneske og person bli utstøtt, sier Øye, og legger til:

– Du kler deg som resten av den flokken du gjerne vil tilhøre, sier Øye.

Mote er alltid i bevegelse

Øye forteller at moten alltid er i endring, og trendene forandrer seg.

Ofte handler dette om at det er noen som leder vei og ikke vil være for lik resten. Hvis en trend blir for stor skifter motelederne retning.

– Fordi motens essens er forandring og kontraster, sier Øye.

Skoene har vært med Sigurd Idås gjennom mange stadier av livet. Fra han var liten gutt på skolen, til den mannen han er i dag.

Skoene har jubileum i år, ønsker du å gi en gratulasjon?

– Gratulerer så mye med dagen. Vi har jo vært venner en stund. Jeg husker jeg hadde deg da jeg var liten, og jeg har fått deg tilbake nå. Jeg håper at du fortsetter å uttrykke deg sånn som du gjør i dag og at du får flere folk i Samba-familien, sier Idås.

Powered by Labrador CMS